Statutul Asociației Editorilor din România

CAPITOLUL I
DENUMIREA ASOCIAŢIEI ŞI SEDIUL

 

 Art. 1. Denumirea completă a persoanei juridice este „ASOCIAŢIA EDITORILOR DIN ROMÂNIA”, în form aprescurtată „A.E.R”.


 Art. 2. Sediul principal al Asociației este în București, Str. Calea Plevnei nr. 96, Bl. 10 D.1, Et.7, Ap. 20, Sector 1.

 

CAPITOLUL II

DURATA, FORMA JURIDICĂ, SCOPUL ŞI OBIECTUL ASOCIAŢIEI

 

Art. 3. Asociația este constituită pentru o durată nelimitată.


Art. 4. Asociația Editorilor din România este o persoană juridică de drept privat, fără scop patrimonial, neguvernamentală şi apolitică, ce funcționeazăîn temeiul O.G. nr. 26/2000 și al Legii nr. 356/2001, privind patronatul. Asociația Editorilor din România este o organizație profesională și patronală a persoanelor juridice înmatriculate sau a persoanelor fizice autorizate potrivit legii, care au ca activitate producția, difuzarea și promovarea culturii scrise și a cărții școlare.


Art. 5. Asociația Editorilor din România reprezintă, susține și apără interesele membrilor lor în relațiile cu autoritățile publice, cu sindicatele și cu alte persoane juridice și fizice, în raport cu obiectul și scopul lor de activitate, atât în plan național, cât și internațional, potrivit propriilor statute și în acord cu prevederile legii.

Asociația este însărcinată să vegheze la justa concurență între editori, să analizeze și să facă cunoscută editarea românească de carte, să promoveze noile tehnologii în acest sector, să promoveze editarea de carte românească, să combată acțiunile prin care se încalcă drepturile recunoscute și protejate de Legea dreptului de autor și a drepturilor conexe, inclusiv dar nu limitat la acțiunile de piraterie și contrafacere.

Asociația își propune în mod special să promoveze lectura de carte de calitate și scrisul, să ușureze accesul cititorilor la carte din punct de vedere material și informațional, contribuind astfel la o liberă circulație a ideilor, precum și la integrarea culturii și limbii române în circuitul mondial de valori.

 Nu în ultimul rând, Asociația Editorilor din România urmărește instituirea unei strategii naționale a creației, editării, comercializării, difuzării și promovării cărții românești, prin medierea unei relații permanente și constructive dintre editorii de carte și Stat.

 

Art. 6. Pentru realizarea scopului propus, Asociația Editorilor din Româniava apela la următoarele mijloaceși obiective:

–  va elaboraşi va propune în permanență măsuri economice, politice,juridice, fiscale etc. caretrebuie aplicate de către organele în drept ale Statului, pentru crearea uneipolitici naționale a cărții, bazată pe criterii calitative şi nu cantitative, spirituale şi nu comerciale, departede orice ingerințe saupresiuni de ordin politic, ideologic, naționalist șovin, rasial sauconfesional;

–  va reprezenta editorii, membri ai Asociației, în negocierile ce se vor purta cu aceste organe,

pentru adoptarea măsurilor amintite la primulalineat;

–  vanegocia şi va elabora o strategie comună a editorilor de carte, membri aiAsociației, în raporturile cu producătorii şi furnizorii de materiale necesarerealizării producției editoriale, precum şi în raporturile cu distribuitorii şidifuzorii de carte;

–   va monitoriza inpermanență piața materialelor tipografice, precum şi distribuția de carte,avertizând editorii asupra pericolului creării unor monopoluri ce pot fidăunătoare activității lor;

–  va edita şi va difuza publicații periodice de specialitate ;

–  va realiza şi va publica studii,sondaje, rapoarte, baze de date specializate, privitoare la industria de cartedin România, sau la activități colaterale acesteia;

–  va identifica surse de finanțarenecesare editării şi publicării în România şi străinătate a unorlucrări autohtone sau universale, de mare valoare culturală, istorică sau artistică,nepublicate de editori din cauza slabei motivații economice;

 –  va crea canale decomunicare cu instituții de specialitate similare, din țară sau străinătate,precum şi cu editorii sau difuzorii neafiliați, pentru realizarea unorcolaborări comerciale cu membrii săi;

 –  vasponsoriza acțiuni ale unor instituții sau persoane al căror scop propus estesimilar cu al său;

 –   va reprezentaeditorii asociați la negocierile purtate cu organismele de gestiune colectivă,negocieri ce au ca obiect drepturi compensatorii conferite prin lege și vaadministra aceste drepturi, potrivit intereselor generale ale editorilor, înconformitate cu dispozițiile prezentului Statut și cu dispozițiile legilor învigoare;

 –  va organiza târguri şi expoziții decarte, la nivel național sau internațional, asigurând participarea saureprezentarea editorilor asociați, în condiții cât mai bune;

 –  va crea şiva finanța un sistem depremiere care să stimulezecreația, editarea (inclusiv noile

tehnologii din domeniuleditării), difuzarea sau promovarea cărții;

 –  va organiza conferințe, meserotunde, simpozioane şi sesiuni, pe teme ce au legătură cu editarea saudifuzarea cărții;

–   va organizaun sistem de burse de studii, cursuride reciclare sau specializare în ţară sau

străinătate, pentru activitățile din domeniul editorial, pe cont propriusau în colaborare cu


instituții cu scop similar,guvernamentale sau neguvernamentale, române sau străine;

- va reprezenta drepturile și interesele editorilor în ce privește combatereapirateriei și a acțiunilor de contrafacere, inclusiv prin acțiunijudiciare. Cu excepțiacazurilor în care instanța decide altfel, sumele obținute cu titlu de daune/ despăgubiri etc. îneventualele litigii vor fi împărțite în mod egal între membrii AER dupădeducerea cheltuielilor suportate de Asociație pentru plata onorariilor avocațiale și a oricăror altor cheltuieli legate de procedurile judiciare.

 

CAPITOLUL III

MEMBRII ASOCIAŢI.CATEGORII, DREPTURI ŞI OBLIGAŢII,DOBÂNDIREA ŞI PIERDEREA CALITĂŢII

 

Art. 7. MembriiAsociației Editorilor din România se împart în trei categorii, după cum urmează:

 –   membru deplin poate deveni orice persoană juridică sau orice persoană fizică autorizată,înregistrată în România,care, în anul anterior formulării cererii de aderarela Statutul Asociației a editat cel puțin 12 titluri, pe orice suport, cărți, reviste, ziare, prospecte, programe de calculator,materiale audiovizuale, baze de date , toate acestea folosite cu scop licit,cum ar fi cel cultural, educativ, de afaceri, de divertisment, etc;

–   membru afiliat poatefi orice persoană juridică sau orice persoană fizică autorizată ce nuîndeplinește condițiile unui membru deplin,dar a cărei activitate este legată de industria cărții, cum ar fi spre exemplu tipografii, difuzori, furnizori de materiale şi echipamente necesare editării, etc;

 –   membru de onoarepoate fi orice reprezentant marcant al unui membru fondator, orice persoanăcare a îndeplinit cu onoare funcții executive în cadrul organelor de deciziesau de execuție ale Asociației, dar și orice persoane fizice, personalități alevieții sociale, oameni de cultură din țară şi din străinătate care, prinactivitatea lor, sprijină acțiunile Asociației.

O persoană juridică sau persoană fizică autorizată nouînființată, care solicită statutul de membru chiar în anul înființării sale,poate să devină mai întâi membru afiliat, urmând ca în următorul ancalendaristic să devină membru deplin, începând cu prima lună a anului.

 

Art. 8. Membrii, indiferent de categorie, au obligația de a respectaStatutul şi Regulamentul deOrdine Interioară, deciziile adoptate regulamentar de organele de decizie şiadministrare, de a desfășura o activitate continuă pentru promovarea şiatingerea scopului Asociației.

Membriiasociați au, de asemenea, obligația de a plăti cotizația anuală, în termenul şiîn cuantumul stabilit de Consiliul Director, de a se abține de la orice acte cear contraveni intereselor acesteia, care ar dăuna imaginii sau prestigiului ei,de a da dovadă de o conduită ireproșabilă în activitățile ce le desfășoară.

Asociații se vor abține de la divulgarea oricăror informațiiobținute în orice mod cu ocazia desfășurării unei activități în cadrulAsociației, precum și de la folosirea acestor informații în interes propriu șiîn detrimentul altui editor membru.

Rezultatele activităților desfășurate de către Asociație, pentruatingerea scopurilor propuse,vor fi puse la dispoziția asociaților în mod egal, în urma hotărârii Consiliului Director, neputândfi exploatate economic în mod exclusiv, discriminatoriu, de cătreniciunul dintre asociați sau persoane angajate.

Membrii asociației au obligația ca până la data de 31.03 a fiecărui an să furnizeze către asociațieinformații referitoare la numărul detitluri editate în anul anterior, ISBN-urile, autori şi număr de pagini.

Membrii AER împuternicesc asociația în vederea exercitării oricărui demers, judiciarsau extrajudiciar, în vederea atingerii obiectivelor prevăzute la articolul 6.

Membrii asociației au obligația de a furnizaadresa de e-mailcu care vor stabili corespondența în legătură cu A.E.R. precum și de a anunța în termen de cel mult 48 de ore orice modificare a acesteia. În caz contrar, toatecomunicările efectuate din partea A.E.R. la adresele de e-mail inițialfurnizate, vor fi considerate valabile.

 

Art. 9. Membrii asociați au următoarele drepturi, în funcție de categoria din care fac parte:

–  un membru deplin poate vota în AdunareaGenerală, poate delegaun reprezentant, o persoanădin conducerea sa, să candideze la funcțiile de Președinte al AdunăriiGenerale, Secretar, Președinte, membru sau trezorier al Consiliului Directorşi care să fie ales în vreunadin aceste funcții, poate cereexplicații Consiliului Director cu privire la modul în care este administratăAsociația, cu ocazia Adunării Generale, poate sesiza cenzorul asupra unor nereguli constatate în activitatea Asociației, poate face Consiliului Directorpropuneri de admiteresau de excludere a unor membri, poate beneficia de gratuitate saudiscount de tarif la manifestările organizate de către Asociație direct sau încolaborare, în baza deciziei Consiliului Director, are acces şi poate utilizainformații din bazele de date, sondajele, publicațiile etc. produse de Asociație, cu respectarea art. 8 şi cu respectareadispozițiilor legale referitoare la copyright, cu acordul Consiliului Director.

–  un membru afiliat are toatedrepturile unui membru deplin, mai puțin acela de a vota în Adunarea Generalăşi de a-şi desemna un reprezentant în organele de decizie, administrare şi control.

–   unmembru de onoare poate face sugestii Consiliului Director sau AdunăriiGenerale privitoare la activitatea Asociației şi are dreptul de a fiales în Consiliul de Onoare.

Unmembru deplin împotriva căruia s-a luat măsura deschiderii proceduriiinsolvenței, va fi suspendat de drept, începând cu data hotărârii pronunțate decătre judecătorul sindic, din calitatea sa de membru, până la data ieșirii desub efectele procedurii respective. Acesta va deveni, pe perioada suspendării,membru afiliat.

 

Art. 10. Dobândirea calității de membru, indiferent de categorie, este decisă de Consiliul

Director, cu un cvorumde 4/5 din membrii săi, în baza unei cereri adresate depetent.

 Cererea de dobândire a calității de membru asociatva fi însoțită în mod obligatoriu de dovadaachitării cotizației în avans, pentru anul respectiv, această sumă fiindrestituită în cazul respingerii cererii de către Consiliul Director.

 

Art. 11. Pierderea calității de membru al Asociației poate avea loc atunci când:

 –  persoana juridicăsau persoana fizicăautorizată își încetează existența juridică;

–  membrul asociat încalcă grav oricaredintre obligațiile asumate prin aderarea la prezentul statut, caz în care deciziaaparține Consiliului Director; Consiliul Director are nevoie de un cvorum de 4/5 din membrii săi pentru a hotărî valabil excluderea unui membru;

–  la cererea asociatului, exprimată cu cel puțin 6 luni înainte de momentul în care se intenționează renunțarea la această calitate.

 

Un membru asociat care nu achită facturile emise pentru cotizație, participarea laSalonul internațional al cărții Bookfest, organizat de A.E.R. și alte facturidatorate A.E.R., până la sfârșitul anului respectiv, este suspendat de drept din calitatea de membru, începândcu data de 1 ianuarie a anului următor și până la data efectuării plățiiintegrale a sumelor datorate.

 

Art. 12. Calitatea de membru al A.E.R. este personalăși inalienabilă, ea neputându-se transmite succesorilor membrilor, care lepreiau drepturile și obligațiile.

 

Art. 13.     Membrii asociați care se retrag sau sunt excluși nu au niciundrept asupra patrimoniuluisocial.

 

CAPITOLUL IV

ORGANIZAREA, CONDUCEREA ŞI CONTROLUL ASOCIAŢIEI

 

Art. 14. Voința asociației se manifestă prin organul său de conducere care este Adunarea Generală, alcătuită din totalitateamembrilor deplini.

 

Art. 15. Convocarea și desfășurarea ședințelor Adunării Generale

 

15.1.  AdunareaGenerală se întrunește o dată pe an în ședințe ordinare și ori de câte ori estecazul, în ședințe extraordinare, ambele la cererea Consiliului Director sau lacererea a 1/3 din membrii deplini.

15.2.   Convocarea se faceprin scrisoare recomandată, trimisă cu cel puțin 10 zile înainte de data lacare Adunarea Generală a fost programată şi însoțită de ordinea de zi.

15.3.  Convocarea poate fi efectuatăși prin mijloaceelectronice de comunicare la distanță, sens încare aceasta va fi comunicată membrilor prin intermediul adreselor de e-mail comunicate de aceștia pentru purtarea corespondențeicu asociația. La fel ca în cazul convocării prevăzute la art. 15.2.,convocarea se comunicăcu cel puțin 10 zile înainte de data la care AdunareaGenerală a fost programată și însoțită de ordinea de zi și în plus vaconține și link-ul de acces generat prin intermediul unei platforme decomunicare directă la distanță, împreună cu instrucțiunile de logare laședință.

15.4.   Ședințele AdunăriiGenerale pot avea loc și prin mijloace electronice de comunicare directă ladistanță, prin intermediul unei aplicații specifice care va permiteînregistrarea video și audio a ședinței.

15.5.  Hotărârile AdunăriiGenerale adoptate prin mijloace de comunicare directăla distanță vor putea fi semnate de asociațiinclusiv cu semnăturăelectronică extinsă.


Art. 16. Cvorumul de prezentă cerutpentru ținerea valabilă a Adunării Generale, ordinare sau extraordinare, este de jumătateplus unul din membrii depliniasociați, la primaconvocare.

 În cazul în care nu sunt îndeplinite condițiile de cvorum la prima convocare,Adunarea Generală poate fi reprogramată pentrua doua zi, la aceeași oră şi în acelașiloc, considerându- se valabil ținută, indiferent de numărul asociaților prezenți.

 

Art. 17. Adunarea Generală este prezidată de Președintele Consiliului Director şi are următoarele competențe:

a)  stabilește strategia şi obiectivele generaleale Asociației;

b)  aprobă bilanțulcontabil şi bugetulde venituri şicheltuieli;

c)  alege şi revocă membriiConsiliului Director;

d)  alege şi revocă cenzorulAsociației;

e)  aprobă modificarea Statutului, cu excepțiasediului;

f)  aprobă raportulcenzorului;

g)  aprobă programul de activitate al Asociației pentru anul următor;

h)  alege membriiConsiliului de Onoare;

i)  hotărășteasupra dizolvării, lichidării, fuzionării, stabilind destinația bunurilorrămase după lichidare precum și lichidatorul.

 

Art. 18. Deciziile suntluate în Adunarea Generală cu majoritatea simplă a celor ce votează, în cazulhotărârilor prevăzute la art. 17 lit. a,b,c,d,f, şi g, şi cu un cvorum de 2/3din voturile exprimate pentru problemele prevăzute în același articol la lit.e, h și i.

Pentru hotărâreaoricărei alte chestiunicare este de competența AdunăriiGenerale este nevoie de majoritatea simplă a voturilorexprimate de către membrii votanți.

 

Art. 19. Membrii Consiliului Directorvor fi aleși de AdunareaGenerală după următoarea procedură:

–  orice reprezentantlegal al unui membru deplin al Asociației are dreptul, cu acordul scris almembrului respectiv, să candideze la funcția de membru al Consiliului Director;candidatura va fi anunțată cu cel puțin 45 de zile înainte de data AdunăriiGenerale şi poate fi însoțită de un Program în care vor fi prezentateprincipalele idei în baza cărora candidatul va exercita şi dezvolta activitatea viitoare a Asociației; Consiliul Director are obligația de a pune la dispoziția membrilor participanți la Adunarea Generalătoate proiectele depusede către candidați și de a anunța candidaturile depuse, în termen de 5 zile de ladata depunerii acestora;

–  în situațiaîn care până la data ținerii ședințeiAdunării Generale la care au loc alegerilenu au fost depuse cel puțin 5candidaturi, conform alineatuluiprecedent, este permis ca în ședință, fiecare membru deplin al Asociației să propună o persoană în funcția de membru al ConsiliuluiDirector, dintre reprezentanții legali ai membrilor;

 –  dupăcentralizarea tuturor candidaturilor şi propunerilor se va alcătui o listă cupersoanele propuse, listă ce va fi prezentată membrilorvotanți – pe lista cu candidații propușinu pot figura persoane care nu sunt prezente în sală la momentulvotului;

–   înainte de începerea procedurii de vot, toți candidații propușiau dreptul de a prezenta Adunării Generale o alocuțiune de prezentare a ideilor cuprinseîn Program;

–  după centralizarea voturilor sunt declarațicâștigători primii 5 candidați care au obținut cel mai mare număr de voturi,în ordine crescătoare;

–  fiecareasociat votant va putea să voteze maximum 5 persoane aflate pe acea listă, prinvot secret, exprimat în scris;

–  buletinele de vot ce conțin mai mult de 5 nume sunt declarate nule;

–  încazul în care nu se poate realiza o departajare a unora dintre candidați,pentru motivul că nu au obținut niciun vot sau au obținutun număr egal de voturi,se organizează atâtea tururi de scrutin câte sunt necesare pentru alegerea tuturor membrilorConsiliului Director;

–  după alegerea celor 5 membri aiConsiliului Director se trece la votarea Președintelui Consiliului, toți cei 5membri aleși fiind candidați la această funcție, dacă şi-au exprimat aceastăopțiune;

–   este declarat alesvalabil în funcția de Președinte al Consiliului Director acel membru alConsiliului care a întrunit cele mai multe voturi, la primul tur sau la baraj,în cazul în care la primul tur primiidoi candidați au întrunit acelașinumăr de voturi . În caz de baraj, următoarele tururi de scrutin vor avea caobiect doar funcțiile pentru care candidații nu au putut fi departajați.

 

Art. 20. Consiliul Director este organul de execuție al Asociației şi are rolulde a pune în executare hotărârile AdunăriiGenerale.

Consiliul Director este compus din 5 membri, aleși pentru operioadă de 3 ani, 3 dintre ei îndeplinind anumite funcții speciale, dePreședinte, vicepreședinte sau Trezorier.

Președinteleeste ales de către Adunarea Generală conform procedurii de la art. 19, iarVicepreședintele și Trezorierul sunt aleși de către Consiliul Director, prinvot secret, cu majoritate simplă de voturi, la prima ședință de după AdunareaGenerală care a ales membrii săi.

Încaz de vacanță a postului de membru în Consiliul Director, pentru întregireanumărului statutar de membri,Consiliul decide cu majoritate simplănumirea unui membru supleant, până la convocarea ședinței AdunăriiGenerale. În caz de demisie a unui membru al Consiliului Director, acesta varămâne în continuare răspunzător de activitatea depusă, până la aprobareademisiei şi a Raportului Consiliului Director, de către Adunarea Generală .

 

Art. 21. Președintele Consiliului Director este şi Președinte al Adunării Generaleşi are următoarele atribuții speciale:

 –  prezidează şi coordonează ședințele Consiliului Director;

 –  reprezintă Asociația în raport cu organeleputerii şi administrației de statprecum şi în raport cu oricare alt terţ;

 –  răspunde în fața AdunăriiGenerale pentru activitatea Consiliului Director;

 –  poate adopta orice măsură ce intrăîn competența Consiliului Director, în cazul în care situațiile de urgențăimpun acest lucru, măsură ce poate fi ratificată sau respinsă de membriiConsiliului la prima ședință constituită valabil;

–  primește rapoartele trezorierului privind situațiafinanciară a Asociației.


Art. 22. Vicepreședintele Consiliului Director poate exercita oricare dinatribuțiile ce revin Președintelui,în cazul în care acesta este înimposibilitatea temporară de a-și exercita funcția, sau în cazul în carefuncția de Președinte este vacantă, indiferent de motiv, până la alegerea unui nou Președinte.


Art. 23. Trezorierul răspunde de gestionarea corectă a patrimoniului Asociațieişi are ca principală sarcină urmărirea legalității încasărilor şi plăților cese fac, semnând documentele necesare acestor operațiuni.

 Acesta este obligat ca periodic (cel puțin o dată pe trimestru) să prezinte Președintelui Consiliului Director şi Cenzorului rapoarte privind situațiafinanciară a Asociației.

 

Art. 24. Competențele Consiliului Director sunt următoarele:

a)    prezintăAdunării Generale raportul de activitate pe perioada anterioară, executareabugetului de venituri şi cheltuieli, bilanțul contabil, proiectul bugetului de veniturişi cheltuieli şi proiectulprogramelor Asociației;

b)  convoacă AdunareaGenerală ori de câte ori consideră că este cazul;

c)   încheieacte juridice în numele şi pe seama Asociației, pe care o reprezintă în raportcu membrii săi şi cu terţii;

d)  aprobă organigrama şi politica de personal a Asociației, realizândangajarea sau concedierea de personal, atribuirea decompetențe acestui personal, precum şi aprobarea colaborării cu consilieri independenți în probleme tehnice;

e)  aprobă Regulamentul de Ordine interioară al Asociației şi modificarea acestuia;

f)  decide asupraprimirii de noi membri;

g)   decideasupra excluderii unor membri din Asociație, pentru abateri grave înrespectarea Statutului;

h)  păstrează registrele asociației şi opereazăîn acestea;

i)  păstrează ștampilaasociației şi o aplică pe actele emanatede la aceasta;

j)  aprobă înființarea de filiale precum şi mutareasediului Asociației;

k)  stabilește cuantumulcotizației ce o vor achita membrii asociației, precum și termenul de achitare aacesteia, astfel fiecare membru asociat va plăti o cotizație simbolică în sumăfixă, și o cotizație variabilă, caresă reprezinte cota-parte care revine editurii din remunerația compensatorie pentru copia privată;termen: de la emiterea facturii pentru cotizație va fi acordatăo perioadă de grație,de 60 de zile, urmândca după 30 zile de la expirarea perioadei de grațiesă se perceapă penalități de 0,1% din suma datorată, pe zi. Dacă nicipână la sfârșitul anului calendaristic nu se achită cotizația, membrul A.E.R.aflat în această situație va fi exclus automat în prima lună a anului următor;

l)  poate decide înființarea de societăți comerciale al căror obiect de activitate va fi în principaleditarea şi difuzarea cărților, veniturile rezultate trebuind în modobligatoriu să fie folosite pentru realizarea scopului Asociației;

m)  primește donații,sponsorizări sau legateîn numele Asociației;

n)    se va preocupa înpermanență de înscrierea cu celeritate în Registrul asociațiilor şi fundațiilorţinut la grefa judecătoriei, a oricăror modificări survenite în organizarea şifuncţionarea Asociaţiei;

o)  decideoportunitatea şi modalitatea decolectare a remunera ţiei compensatorii pentru copia privată cuvenităeditorilor ; în mod justificat, poate decide ca asociația să nu colectezeremunerația compensatorie pentrucopia privată în folosul unoradintre membrii săi care încalcă dispozițiile prezentului Statut.

 

Art. 25. Consiliul Director îşi exercită atribuțiile stabilite prin membriisăi sau prin intermediulDirectorului Executiv.

 

DirectorulExecutiv nu poate avea legături juridice în altă calitate cu niciun membruasociat, este ales sau revocat de către Consiliul Director cu votul a 4/5 dinmembrii săi și poate fi mandatat să exercite oricare din atribuțiile prevăzutela art. 24 lit. c, h, i şi m, precum și alte competențe considerate deConsiliul Director.

 

Directorul Executiv, în raport cu Asociația îşi conduceactivitatea după regulile mandatului, atribuțiile şi obligațiile acestuia fiindstabilite de Consiliul Director, care are obligația de a-i verifica activitatea, fiind răspunzător de eventualele prejudicii suferite de Asociație prin aceastăactivitate .

 

Art. 26. Deciziile se iau în cadrul Consiliului Director cu votul a cel puțin3/5 din membrii votanţi, dacă prin Statut nu se cere un alt cvorum pentruproblema supusă votului,iar ședințele sunt valabilținute în prezența a 3 dintre cei 5 membri.

 Un membru al Consiliului Directorpoate mandata un alt membru să-l reprezinteşi să voteze în numele săuîn cadrul ședințelor acestui organism, cu condiția ca mandatul acordat săprivească exclusiv problemele aflate pe ordinea de zi anunțată.

Ședințele Consiliului Directorse ţin cel puțin o dată pelună, la sediul Asociației sau în alt loc dacă membrii săi sunt convocați şiconsimt la acest lucru, iar de convocarea sa, precum şi de comunicarea ordiniide zi sau a oricărordocumente necesare se va îngrijiDirectorul Executiv.

 

Art. 27. Funcțiile de Președinte, vicepreședinte, Trezorier sau membru înConsiliul Director nu sunt remunerate, aceștia având însă dreptul larestituirea oricăror cheltuieli (transport, cazare, hrană etc) prilejuite de deplasarea la ședințele Consiliului, sau la orice altă manifestare la care este delegat săparticipe de către Asociație.

 

Art. 28. Organul decontrol al Asociaţiei este Cenzorul, care poate fi o persoană fizică autorizatăsau firma autorizată cu competențe în gestiunea financiar-contabilă. Cenzoruleste propus de Consiliul Director și aprobat de Adunarea Generală.

 

Art. 29. Atribuțiile Cenzorului sunt următoarele:

a)  verifică modul în care este administrat patrimoniul Asociației;

b)  întocmește rapoarteşi le prezintă Adunării Generale;

c)  poate participa la ședințele Consiliului Director fără drept de vot.

ActivitateaCenzorului este remunerată, pe baza unui contract de prestări servicii, dar numai mult decât un salariu minim pe economie, anual.

 

Art. 30. Organul de disciplină al Asociatei, însărcinat cu verificarea modului în care membrii asociaţi respectăprevederile Statutului este Consiliul de Onoare.

Consiliul de Onoare este organ consultativ, compus din treimembri aleşi de către Adunarea Generală dintre membrii de onoare, cu votulmajorităţii simple a celor prezenţi.

Atribuțiile Consiliului de Onoare sunt următoarele:

a)    verifică modul în care membrii Asociaţiei respectă prevederile Statutului, hotărârile AdunăriiGenerale şi ale Consiliului Director;

b)  vegheazăla respectarea de către membrii asociaţi a deontologiei profesiunii de editorşi a eticii în afaceri.

Decizia se ia în cadrul Consiliului de Onoare cu votul a 2/3 din membrii săi.

 În caz de vacanţă a funcţiei de membru al Consiliului de Onoare sau de imposibilitate de constituire a acestuia, până la întrunirea Adunării Generale, Consiliul Director poate numi un membru supleant sau mai mulţi .

Nu poate face parte din Consiliul de Onoare niciunul dintremembrii Consiliului Director sau cenzorul Asociaţiei.

 

CAPITOLUL V

VENITURILE ASOCIAŢIEI


Art. 31. Veniturile Asociației pot proveni din:

a)  cotizațiile membrilor;

b)  dobânzile şi dividendele rezultatedin plasarea sumelordisponibile;

c)  dividendele societăților comerciale înființate de asociație;

d)  venituri realizate din activități economice directe;

e)  donații, sponsorizări, legate;

f)  resurse obținutede la bugetul de stat sau de la bugetelelocale, în virtuteaactivității de interes public desfășurate;

g)  alte venituripermise de lege.

 

Art. 32. Asociația poate înființa societăți comerciale şi poate desfășura oriceactivități economice directe, dacă acestea au caracter accesoriu şi sunt înstrânsă legătură cu scopul principal.

 

Art. 33. Bunurile mobile şi imobile dobândite cu orice titlu de Asociație vorputea fi valorificate cu respectarea prevederilor legale în vigoare, prinvânzare, închiriere, etc. iar veniturile obținute din aceste operațiuni vorputea fi folosite integral pentru realizarea scopurilor sale.

 

CAPITOLUL VI

DIZOLVAREA ŞI LICHIDAREA

 

Art. 34. Asociațiase dizolvă:

a)  de drept,atunci când:

–  este în mod vădit pusă în imposibilitatea de a-şi realizascopul propus;

–  este pusă înimposibilitatea de a constitui Adunarea Generală sau de a constitui ConsiliulDirector în conformitate cu statutul, dacă această imposibilitate durează maimult de un an;

–  numărul de membri este sub numărulminim prevăzut de lege.

b)  prin hotărâreajudecătoriei, la cerereaoricărei persoane interesate, în condiţiile legii;

c)  prin hotărâreaAdunării Generale.

 

Art. 35. În caz de dizolvare, bunurile rămase în urma lichidării nu pot fitransmise către persoane fizice, lichidarea patrimoniului făcându-se înconformitate cu dispozițiile art. 61-72 din O.G. 26/2000.


CAPITOLUL VII

DISPOZIŢII FINALE


Art. 36. Prevederile prezentului statut se completează de drept şi contextual cu cele ale Ordonanței Guvernului nr. 26/2000.

 

Art. 37. Orice neînțelegeri ivite între membrii Asociației, între membrii organelor de conducere sau între membrii organelor de conducere şi membrii asociați, neînțelegeri privitoare exclusiv la activitatea acesteia, vor fi deferite spre soluționare Consiliului de Onoare, care este obligat să se întrunească şi să se pronunțe în termen de cel mult 30 de zile de la data comunicării plângerii. Plângerea se comunică prin intermediul Directorului Executiv.